Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the lazy-loading-responsive-images domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6121

Deprecated: Required parameter $walker follows optional parameter $depth in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/menuitems/UberMenuItem.class.php on line 53

Deprecated: Required parameter $ref_id follows optional parameter $title in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/menuitems/UberMenu_dummy_item.class.php on line 23

Deprecated: Required parameter $args follows optional parameter $depth in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/UberMenuWalker.class.php on line 64

Deprecated: Required parameter $output follows optional parameter $depth in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/UberMenuWalker.class.php on line 64

Deprecated: Required parameter $string_match follows optional parameter $paths in /wp-content/plugins/ubermenu/pro/diagnostics/diagnostics.php on line 255

Notice: Funkcja acf_get_value została wywołana nieprawidłowo. Advanced Custom Fields PRO - We've detected one or more calls to retrieve ACF field values before ACF has been initialized. This is not supported and can result in malformed or missing data. Learn how to fix this. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 5.11.1.) in /wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funkcja acf_get_value została wywołana nieprawidłowo. Advanced Custom Fields PRO - We've detected one or more calls to retrieve ACF field values before ACF has been initialized. This is not supported and can result in malformed or missing data. Learn how to fix this. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 5.11.1.) in /wp-includes/functions.php on line 6121
Wykorzystanie Simcenter 3D w wybranych branżach na przykładzie analiz Multiphysics - Blog GMSystem

Wykorzystanie Simcenter 3D w wybranych branżach na przykładzie analiz Multiphysics

Analizy Multiphysics w Simcenter 3D obejmują wykorzystanie analiz strukturalnych, termicznych, przepływowych i akustycznych do rozwoju produktu poprzez odzwierciedlenie rzeczywistej pracy produktu. W niniejszym artykule omawiamy wykorzystanie analiz Multiphysics w Simcenter

Simcenter 3D oferuje kilka rodzajów analiz Multiphysics

Thermal – Flow – zwana też sprzężoną analizą cieplno-przepływową łączy transfer ciepła z analizą CFD. Analiza termiczna  symuluje rozkład temperatury pomiędzy ciałami stałymi poprzez przewodzenie i promieniowanie. Natomiast analiza przepływu symuluje transport płynu oraz transfer ciepła pomiędzy materiałami stałymi a płynami poprzez konwekcję. Ten rodzaj analiz jest często wykorzystywany do obliczeń ciepła w sprzętach elektronicznych.

Thermal – mechanical – w tym typie symulacji transfer ciepła jest połączony z analizą strukturalną. Analiza termiczna wylicza rozkład ciepła, a wynikające z niego temperatury wywołują odkształcenia termiczne i naprężenia, które są symulowane za pomocą analiz strukturalnych. Dwukierunkowe sprzężenie występuje, gdy temperatura odkształca układ tak, że zmienia się transfer ciepła, np. gdy części mechaniczne zaczynają się stykać i dochodzi do przewodności cieplnej. Symulacja termiczno mechaniczna jest często wykorzystywana w systemach, które mają duże obciążenie cieplne wpływające znaczne na odkształcenia i naprężenia, np. w silniku lotniczym.

Fluid – structures – interakcja płynu ze strukturą często nazywana jest analizami FSI. Łączy analizę CFD z analizą strukturalną. Dwukierunkowe sprzężenie występuje, gdy ciśnienie w polu przepływu odkształca strukturę tak, że pole przepływu zmienia się. Symulacja Fluid Structural jest często stosowana w systemach mechanicznych, które kierują przepływem, np. wirniki.

Vibro-acoustics – łączy analizę strukturalną z analizą akustyczną. Służy do przewidywania hałasu, gdy obciążenia dynamiczne oddziałują na strukturę wywołując drgania, które z kolei pobudzają płyn otaczający strukturę. Wynikająca z tego zmiana ciśnienia w płynie jest znana jako hałas. Symulacje wibroakustyczne są często wykorzystywane w analiza samochodów w celu oceny hałasu generowanego od drogi lub silnika.

Aero-vibroacoustics – połączenie analizy wibroakustycznej z analizą przepływu. Typowy przypadek polega na tym, że przepływ indukuje ciśnienia o wysokiej częstotliwości wokół struktury, które następnie wywołują drgania strukturalne i ciśnienia akustyczne. Przykładem takiej analizy jest hałas wywołany wiatrem wokół jadącego samochodu.

Aeroacoustics – to połączenie przepływu z akustyką. Są to przypadki, w których turbulencje w samym strumieniu przepływu emitują hałas. Podczas gdy symulacja CFD może być wykorzystana do rozwiązania całego pola ciśnienia, zazwyczaj bardziej efektywne jest wykonanie dwuetapowego hybrydowego podejścia CFD + akustyka.

Typowe przykłady, w których inżynierowie stosują rozwiązania Multiphysics.

Sprzężone analizy cieplno-przepływowe mają zwykle na celu:

  • projektowanie systemów chłodzonych przepływem w celu uniknięcia przegrzania,
  • przewidywanie rozkładu temperatury w urządzeniach elektronicznych,
  • poznanie przebiegu oraz prędkości przepływu powietrza,
  • przewidywanie rozkładu temperatur na płytkach PCB,

określenie wymagań dotyczących wielkości wentylatora.Sprzężone analizy termiczno-mechaniczne są zazwyczaj ukierunkowane na:

  • przewidywanie zniekształceń od obciążeń termicznych,
  • sprawdzanie termicznego i strukturalnego sprzężenia kontaktowego,
  • przewidywanie odkształcenia pełzającego od obciążeń termicznych,
  • sprawdzanie materiałów zależnych od temperatury,
  • przewidywanie wzmocnienia lub utraty naprężenia wstępnego obciążenia termicznego śruby.

Sprzężone analizy przepływowo strukturalne są zazwyczaj wykonywane w celu:

  • przewidywania odkształceń struktury pod wpływem przepływu,
  • optymalizacji konstrukcji w celu uzyskania kontrolowanego przepływu.

Sprzężone analizy vibroacustic maja na celu:

  • kontrola hałasu na podstawie wzbudzenia struktury,
  • przewidywanie hałasu emitowanego przez drgające powierzchnie.

Analizy aero-vibroacoustics mają na celu:

  • kontrola szumu wiatru,
  • kontrola szumu wywołanego przepływem np. wokół samolotu, pociągu,
  • sprawdzenie szumów sonaru,
  • sprawdzenie szumów w pompach.

Przegląd branż stosujących analizy Multiphysics

Produkty Multiphysics Simcenter 3D używane w wielu gałęziach przemysłu. Rozwiązania Siemens są najczęściej stosowane w branżach: motoryzacyjna, lotnictwo, przemysł maszynowy, silniki lotnicze, skrzydła samolotowe. Simcenter Multiphysics jest obecny również w sektorze produktów morskich, elektroniki oraz towarów konsumpcyjnych. Nie oznacza to, że Simcenter Multiphysics nie jest stosowany w innych branżach – to bardziej zależy od wymagań symulacyjnych i trudno wymienić wszystkie branże i zastosowania.

W przemyśle motoryzacyjnym na przykład sprzężenie wibroakustyczne służy do przewidywania NVH, określenia poziomu hałasu wewnętrznego. Analizy cieplno-przepływowe wykorzystywane są do przewidywania temperatury i utraty ciepła w systemach wentylacyjnych.

W przypadku symulacji układu napędowego / układu przeniesienia napędu stosuje się Multiphysics do analizy hałasu emitowanego przez silniki, przekładnie i układy wydechowe, natomiast analizy cieplno-przepływowe do wyznaczenia temperatury w układach chłodzenia i wydechu.

W przemyśle lotniczym i kosmicznym stosuje się symulacje Multiphysics na przykład w symulowaniu satelitów. Wykonuje się analizy takie jak sprzężone analizy termiczno-mechaniczne dla temperatur orbitalnych i deformacji termicznych. Symulacje startów statków kosmicznych obejmują sprzężone analizy termiczno-mechaniczne w celu sprawdzenia rozkładu temperatury i naprężeń termicznych w silnikach rakietowych.

Przy projektowaniu konstrukcji nośnych w lotnictwie wykorzystuje się rozwiązania Multiphysics do oceny całych struktur, a także podsystemów. Niektóre z typowych zastosowań to symulacja termiczno-mechaniczna do przewidywania rozkładu temperatury i naprężeń termicznych w poszyciu i ramie, sprzężone analizy wibroakustyczne do sprawdzenia ciśnienia akustycznego kabiny z zewnętrznych turbulencji oraz systemów wentylacyjnych, sprzężone analizy termiczno-przepływowe do symulacji rozkładu temperatury w systemach wentylacji, a także symulacji utwardzania komponentów kompozytowych, aby przewidzieć zniekształcenia sprężyste podczas procesu produkcyjnego.

Silniki lotnicze są jednym, najbardziej złożonym podsystemem w samolocie, co powoduje, że stawia się im duże wymagania dotyczące symulacji – często obejmujące właśnie zagadnienia wielofizyczne, takie jak sprzężone analizy termiczno-mechaniczne, które są używane do obliczeń rozkładu temperatury i naprężeń termicznych oraz odkształceń. W sprężarkach i turbinach za pomocą sprzężonych analiz termiczno-przepływowych oblicza się transfer ciepła i ciśnienia przepływu dla układu konstrukcji silnika.

W przemyśle morskim korzysta się z symulacji Multiphysics do rozwiązywania takich problemów, jak emisja hałasu oraz wyciszenie hałasu z silników, przekładni i układów wydechowych. Termiczno-przepływowych analiz używa się do obliczeń rozkładu temperatur w systemach rurowych i naprężeń kadłuba pochodzących z obciążeń falowych.Przemysł maszynowy ma podobne zastosowania jak przemysł motoryzacyjny w odniesieniu do Multiphysics. Zazwyczaj są to zagadnienia takie jak analizy wibroakustyczne do sprawdzenia hałasu w kabinie oraz na zewnątrz. Analizy termiczno-przepływowe do symulacji rozkładu temperatury i utraty ciepła w wentylacji. W układach przeniesienia napędu oblicza się hałas emitowany z silników, przekładni i układów wydechowych. Sprzężonych analiz termiczno-przepływowych używa się do oszacowania wydajności chłodnic.

W przemyśle elektronicznym symulacje Multiphysics są zwykle stosowane w obliczeniach obudowy urządzeń elektronicznych. Sprzężone analizy cieplno-przepływowe pozwalają na sprawdzenie rozkładu temperatury w komponentach wewnątrz obudowy urządzenia elektronicznego i na płytkach PCB. Sprzężone analiz termiczno-mechaniczne pozwalają na sprawdzenie naprężeń i odkształceń termicznych.

Sukcesy klientów

 

Graham Packaging jest światowym liderem w projektowaniu i produkcji niestandardowych, formowanych przez rozdmuchiwanie sztywnych pojemników z tworzyw sztucznych. Trzeba zbadać i ocenić formy przed produkcją, aby zaoszczędzić czas na przeprojektowanie oraz wykonanie form. W Simcenter 3D głównie firma używa symulacji Thermal and Flow, aby szybko przeanalizować projekty form. Dzięki symulacjom mogą przejść bezpośrednio do produkcji pomijając fizyczne testy.

Firmie udało się zaoszczędzić 6 tygodni fizycznych testów jednym tygodniem symulacji.

 

Ecomise: Produkcja śrub okrętowych. Siemens wraz z partnerami pomagał opracować projekt kompozytowej śruby okrętowej. Wyzwaniem było przewidzenie wydajności pracy części uwzględniając wpływ procesu produkcyjnego. W celu sprawdzenia, jak zachowuje się proces utwardzania i odkształcania zastosowano sprzężone analizy cieplno-mechaniczne.

Dzięki Simcenter 3D udało się uzyskać dokładną charakterystykę wydajności konstrukcji unikając czasochłonnych testów.

 

 

Rolls-Royce Aero Engine projektuje turbiny gazowe i silniki tłokowe napędzające samoloty i statki. W 2012 roku podjęli poważną decyzję o zastąpieniu wewnętrznych narzędzi do symulacji strukturalnej i termicznej rozwiązaniami Simcenter 3D. Siemens wspiera analizy silników turbinowych, które zazwyczaj są wykonywane jako symulacje termiczno-mechaniczne. Zastosowania Multiphysics pozwala na:

• pełną analiza TMC układu silnika,

• podsystem TMC, z wykorzystaniem symetrii cyklicznej 3D.

Symulacje obejmują efekty kontaktu, obciążenia śrubami, zastosowanie siatek adaptacyjnych aby zapewnić dokładność i jakość elementów skończonych.

 

SAFRAN: międzynarodowa grupa dostarczająca zaawansowane technologicznie systemy i urządzenia dla przemysłu lotniczego, obronnego i bezpieczeństwa.

Wyzwaniem było zapobieganie uszkodzeniom wyrzutni na skutek możliwych problemów z elektroniką. W tym celu musieli przeprowadzić analizy termomechaniczne.

Ich rozwiązaniem było zastosowanie rozwiązań Simcenter 3D z Multiphysics dla nieliniowych struktur.

Dzięki tym narzędziom byli w stanie zaprojektować swój system z wymaganymi marginesami bezpieczeństwa bez nadmiernego projektowania.

 

Daimler Mercedes Car Group: zajmuje się produkcją luksusowych samochodów. Koncern ma bardzo wysokie wymagania dotyczące analizy wibroakustycznej, ponieważ postrzegana przez klienta jakości pojazdu jest ściśle związane z osiągami NVH. W tym celu Daimler polega na Simcenter Nastran, dla wszystkich swoich symulacji NVH, w tym sprzężonych analiz strukturalno-akustycznych. Typowe analizy to symulacja hałasu wewnątrz kabiny emitowanego przez silnik, pochodzący z drogi oraz wiatru, a także hałas z układu wydechowego i dolotowego.

Opracował: Michał Sroka

Skontaktuj się z nami

Udostępnij: