Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the lazy-loading-responsive-images domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6121

Deprecated: Required parameter $walker follows optional parameter $depth in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/menuitems/UberMenuItem.class.php on line 53

Deprecated: Required parameter $ref_id follows optional parameter $title in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/menuitems/UberMenu_dummy_item.class.php on line 23

Deprecated: Required parameter $args follows optional parameter $depth in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/UberMenuWalker.class.php on line 64

Deprecated: Required parameter $output follows optional parameter $depth in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/UberMenuWalker.class.php on line 64

Deprecated: Required parameter $string_match follows optional parameter $paths in /wp-content/plugins/ubermenu/pro/diagnostics/diagnostics.php on line 255

Notice: Funkcja acf_get_value została wywołana nieprawidłowo. Advanced Custom Fields PRO - We've detected one or more calls to retrieve ACF field values before ACF has been initialized. This is not supported and can result in malformed or missing data. Learn how to fix this. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 5.11.1.) in /wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funkcja acf_get_value została wywołana nieprawidłowo. Advanced Custom Fields PRO - We've detected one or more calls to retrieve ACF field values before ACF has been initialized. This is not supported and can result in malformed or missing data. Learn how to fix this. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 5.11.1.) in /wp-includes/functions.php on line 6121
Teamcenter - pierwsze kroki w PLM - Blog GMSystem

Teamcenter – pierwsze kroki w PLM

Masz kilka, kilkanaście lub więcej licencji CAD 3D? Dowiedz się, jak Twoja firma może zarządzać dokumentacją techniczną i cyklem życia produktu w systemie Teamcenter – pierwsze kroki w PLM.

Dokumentacja CAD – wyzwania i problemy

Projektowanie z wykorzystaniem systemów do modelowania 3D jest dziś standardem. Dzięki cyfrowym modelom swoich produktów przedsiębiorstwa mogą w łatwy i szybki sposób wprowadzać modyfikacje, unikając kosztów związanych z wyprodukowaniem i przeprowadzeniem badań na fizycznych prototypach. Możliwość projektowania coraz bardziej skomplikowanych urządzeń  niesie ze sobą jednak bardzo dużą ilość dokumentów elektronicznych, którymi trudno zarządzać bez udziału systemów klasy PDM/PLM.

Kłopoty zaczynają się już na etapie nazywania plików oraz wyboru miejsca ich przechowywania. Wprowadzanie modyfikacji czy tworzenie nowych wariantów związane jest zwykle ze zmianami nazewnictwa oraz  przenoszeniem/kopiowaniem dokumentów, co powoduje utratę powiązań pomiędzy dokumentami CAD  (np. rysunek – model 3D), jak również powstawanie dużej ilości duplikatów. To z kolei sprawia, że ryzyko podjęcia błędnych decyzji – na przykład produkcji na podstawie nieprawidłowej dokumentacji – rośnie bardzo szybko.

Należy również pamiętać, że z produkowanym wyrobem i jego cyfrowym prototypem w postaci modelu CAD związanych jest wiele innych dokumentów, takich jak zamówienia, karty technologiczne, zlecenia zmian, instrukcje itp. Dokumenty te tworzone są w różnych działach przedsiębiorstwa i wielokrotnie przechowywane w różnych lokalizacjach. Nie są też w żaden sposób powiązane z danymi CAD! Problem jest zatem znacznie szerszy i dotyczy nie tylko trudności z organizacją samej dokumentacji. Brak spójnego źródła danych o produkcie oraz standaryzacji przepływu informacji powoduje, że pracownicy poświęcają czas na działania nieprzynoszące korzyści (wyszukiwanie prawidłowych danych, naprawa powiązań, ponowne projektowanie itd.), a przedsiębiorstwo ponosi z tego powodu straty.

 

Rys.1 .Dokumentacja projektowa i przepływ informacji w przedsiębiorstwie (brak systemu PDM/PLM)

 

Rys. 2. Wpływ zmiany w modelu CAD na dokumentację okołoprojektową.

Platforma Teamcenter

Teamcenter jest kompleksową platformą rozwiązań klasy PLM przeznaczoną do zarządzania produktem w całym cyklu jego życia. Dzięki modułowej budowie pozwala na etapowe wdrażanie rozwiązań, które mają na celu między innymi zarządzanie dokumentacją oraz konfiguracją BOM, zarządzanie procesami przepływu informacji i wprowadzania zmian (Workflow), zarządzanie projektami (Schedule Management), zarządzanie zgłoszeniami serwisowymi (MRO) czy integrację z systemami ERP (np. SAP).

Bazowym „elementem” systemu Teamcenter jest spójny model danych, który może być zbudowany od podstaw i w pełni dostosowany do potrzeb klienta. Doświadczenia firmy Siemens i jej partnerów biznesowych w zakresie wdrożeń Teamcenter pokazują, że niezależnie od branży i profilu działalności firmy, potrzeby w zakresie zarządzania dokumentacją oraz zmianą w projekcie są identyczne. Dla większości klientów model danych, struktura organizacyjna firmy, uprawnienia, procesy Workflow
i zarządzania zmianą były przygotowywane w bardzo podobny sposób. Wyciągnięto wnioski, że wdrożenie systemu PLM w każdej firmie można ułatwić i przyspieszyć, wykorzystując wstępnie skonfigurowane środowisko PDM. Dzięki takim stworzony został system Teamcenter Rapid Start.

Rys.3 Teamcenter – kompleksowa platforma rozwiązań PLM

Zacznij od Teamcenter Rapid Start

Teamcenter Rapid Start jest prekonfigurowanym systemem PDM, stanowiącym bazę do stopniowego rozszerzania o kolejne funkcjonalności PLM. Najważniejszą jego zaletą jest możliwość szybkiego wdrożenia połączona z krótkim czasem zwrotu inwestycji.

Rys.4.  Wdrożenie Teamcenter Rapid Start w porównaniu do wdrożenia Teamcenter (budowanego od podstaw)

Teamcenter Rapid Start stanowi kompleksowe rozwiązanie PDM działające w następujących obszarach:

  • Jednolite środowisko współpracy dla wszystkich działów przedsiębiorstwa.
  • Zarządzanie danymi CAD, ECAD pochodzącymi z różnych systemów.
  • Zarządzanie dokumentacją okołoprojektową.
  • Regulowanie uprawnień na bazie statusów oraz grup i ról w organizacji firmy.
  • Standaryzacja procesów zarządzania zmianą oraz przepływu informacji i zadań.

Jednolita platforma współpracy

Teamcenter Rapid Start integruje wszystkie działy przedsiębiorstwa w ramach jednej platformy współpracy. Dane produktowe znajdujące się w bazie mogą być przeglądane i edytowane (zależnie od uprawnień) z dowolnego miejsca (np. produkcja) dzięki nowoczesnej platformie dostępowej uruchamianej jako strona internetowa na dowolnym urządzeniu (komputer, telefon, tablet itp.). Interferjs Active Workspace (AWC) – bo o nim mowa – to środowisko nie wymagające obecności dodatkowych wtyczek w przeglądarce. Integruje się z większością przeglądarek internetowych, oferując dostęp kompleksowej informacji o produkcie (wizualizacja 3D, BOM, metadane). Z jego pomocą łatwiejsze stają się również wymiana informacji, wykonywanie i zatwierdzanie zadań oraz generowanie raportów. Ponadto AWC integruje się z systemami CAD, dzięki czemu wyszukiwanie elementów i umieszczenie ich w modelach jest dużo łatwiejsze niż przy użyciu klasycznego interfejsu wyszukiwania.

Rys.5.  Interfejs Active Workspace – przeglądarka internetowa

Rys.6.  Interfejs Active Workspace – osadzony w systemie CAD (Solid Edge)

Zarządzanie danymi CAD i ECAD

System Teamcenter Rapid Start oferuje ujednolicony model danych niezależnie od systemów źródłowych, w których projektowany jest produkt. Zawiera gotowe integracje zarówno dla systemów CAD (Solid Edge, NX, CATIA, SolidWorks, Inventor, ProEngineer (Creo), AutoCAD), jak i ECAD (Mentor, Cadence, Altium, Intercept). Dzięki ścisłej integracji, zapis w bazie Teamcenter następuje bezpośrednio z poziomu systemu źródłowego.  Dane w Teamcenter opisane są poprzez unikatowy identyfikator ID, co gwarantuje brak duplikatów i nieprzerwane powiązania (np. rysunek – model 3D). Ponadto możliwe jest wprowadzenie dowolnej ilości dodatkowych atrybutów (np. kolor, dostawca, typ komponentu itp.), co znacznie przyspiesza wyszukiwanie oraz ułatwia generowanie kompleksowych raportów.

Dane w Teamcenter przechowywane są w ramach obiektów (Item) i ich rewizji (Item Revision). Poza danymi CAD/ECAD każda rewizja obiektu zawiera informację o aktualnej strukturze (BOM) oraz wizualizację w neutralnym formacie JT, dzięki której możliwe są między innymi podgląd i pomiary we wszystkich działach przedsiębiorstwa. Automatyczne generowanie formatu JT umożliwia również wydajną pracę w tak zwanym środowisku MultiCAD. Oznacza to, że na przykład w urządzeniu projektowanym w Solid Edge możemy umieszczać bezpośrednio modele pochodzące z NX czy SolidWorks bez wcześniejszej (czasochłonnej) translacji. Dodatkowo w skład rewizji obiektu mogą wchodzić dodatkowe dokumenty okołoprojektowe (PDF, zdjęcia, dokumenty MS Office itp.), które podczas wykonywania kolejnych rewizji będą (lub nie, zależnie od potrzeb) ewaluowały wraz
z pozostałymi elementami obiektu.

Rys.7.  Zapis rewizji i struktury obiektów w Teamcenter

Zapis danych w postaci rewizji obiektów powiązanych ze sobą relacjami gwarantuje szybki dostęp aktualnych informacji, historii zmian oraz wszelkiej powiązanej ze zmianą dokumentacji. To z kolei przyspiesza podejmowanie świadomych decyzji i minimalizuje ryzyko popełnienia błędu.

Rys.8.  Relacje w Teamcenter

Zarządzanie dokumentacją okołoprojektową

Jak już wspomniano, dokumentacja okołoprojektowa w Teamcenter jest ściśle związana z danymi CAD i może ewaluować wraz z nimi, na przykład w ramach wykonywania rewizji. Na dokumentach MS Office, PDF czy nawet zdjęciach możliwe jest nanoszenie uwag i komentarzy, co ułatwia dyskusję projektową
i proces wprowadzania zmian. Całość wykonywanych operacji byłaby jednak trudna, gdyby dokumenty musiały być tworzone poza systemem Teamcenter i „ręcznie” umieszczane w bazie danych. System Teamcenter integruje się również z aplikacjami MS Office, dzięki czemu – podobnie jak w CAD – wszelkie dokumenty związane z produktem mogą być zapisywane bezpośrednio w Teamcenter. Z kolei specjalne usługi translacji umożliwiają zautomatyzowane „tłumaczenie” dokumentów, w tym na przykład konwersję plików .DOCX do PDF.

  Rys.9  Integracja z MS Office – edycja/zapis dokumentu w bazie Teamcenter z poziomu aplikacji MS Word

Bezpieczeństwo i regulacja uprawnień

System Teamcenter Rapid Start zapewnia bezpieczeństwo danych i kontrolowaną współpracę
w przedsiębiorstwie dzięki gotowej, odpowiednio skonfigurowanej strukturze uprawnień. Uprawnienia przydzielane są zarówno dla obiektów (statusy dokumentów), jak i osób biorących udział w procesach tworzenia, edycji i zatwierdzania dokumentacji produktowej (grupy i role). Statusy, z jednej strony pełnią rolę informacji o etapie tworzenia dokumentu/produktu (np. 30 – zatwierdzenie konstrukcyjne, 60 – zatwierdzenie technologiczne itp.), z drugiej strony zabezpieczają przed nieuprawnionymi modyfikacjami. Podział ról na Autorów (osoby tworzące obiekty) oraz Sprawdzających i Menedżerów (osoby biorące udział w procesach, np. zatwierdzania) nie tylko reguluje uprawnienia, ale usprawnia przydzielanie zasobów do procesów.

                                              Rys.10  Automatyczne filtrowanie struktury organizacyjnej firmy na podstawie roli w procesie Workflow

 

Procesy Workflow

Procesy Workflow stanowią elektroniczne odzwierciedlenie procesów decyzyjnych i zadań występujących w przedsiębiorstwie. Przede wszystkim służą do automatyzacji powtarzających się czynności, zwiększenia wydajności przepływu informacji i w efekcie skrócenia czasu wykonywania działań. Teamcenter Rapid Start oferuje szereg gotowych procesów Workflow, odpowiedzialnych między innymi za nadawanie statusów i zarządzanie zmianą w produkcie. Przykładowymi mogą być procesy 30-Development Release lub 60-Production Release, które przed wykonaniem zadania (nadanie obiektowi statusu 30 lub 60) wymagają j weryfikacji i akceptacji zarówno przez osobę inicjującą proces (np. konstruktor) jaki i przez osobę z rolą sprawdzającego (np. technolog). Jeśli po otrzymaniu powiadomienia (np. w Active Workspace lub MS Outlook) sprawdzający odrzuci zlecenie, wówczas inicjujący proces również otrzymuje powiadomienie z powodem decyzji i zmuszony jest do powtórnej weryfikacji/uzupełnienia danych.

    Rys.11  Przykład procesu Workflow w systemie Teamcenter Rapid Start

Zarządzanie zmianą

Wykonywanie zmian w produkcie stosowane jest przed wszystkie przedsiębiorstwa niemal codziennie. O ile bezpośrednie powody zmian mogą być różne, to cel jest zawsze ten sam – szybkie dostarczenie produktu, który jest wolny od błędów i jest dopasowany do potrzeb klienta. Sam proces wykonywania rewizji w Teamcenter jest prosty i zautomatyzowany, jednak wykonany bez „elektronicznej” weryfikacji i zatwierdzenia w systemie może być obarczony błędem. Z kolei analiza i weryfikacja ścieżki decyzji (podjętych poza systemem PDM/PLM) będzie bardzo trudna lub niemożliwa. Aby zapobiec powyższym problemom, jak również wprowadzić pewien standard wprowadzania zmian, Teamcenter Rapid Start umożliwia realizację zmiany inżynierskiej z wykorzystaniem specjalnego obiektu i procesu Workflowo nazwie Engineering Order (EO).

Systemowy proces zarządzania zmianą wykonywany jest w kilku głównych krokach. W pierwszym z nich zleceniodawca zmiany (np. konstruktor CAD) tworzy w bazie Teamcenter obiekt EO, do którego dołącza odpowiednie dane (dane referencyjne w postaci zdjęć, dokumentów, modeli 3D, rysunków itd.). W specjalnie przygotowanych formularzach obiektu opisuje między innymi powód żądania zmiany oraz sposób jej przeprowadzenia. Kolejny krok to uruchomienie procesu EO, który wysyła komplet danych do menedżera, w celu weryfikacji i odrzucenia/akceptacji zlecenia zmiany. Jeśli menedżer odrzuci zlecenie obiekt żądania zmiany zyskuje status 90 (nieaktualny), pozostawiając tym samym „ślad” w bazie z możliwością jego „odświeżenia” w dowolnym momencie (przez utworzenie rewizji zlecenia). W przypadku akceptacji zlecenia, inicjujący proces (w tym przypadku również autor zlecenia) otrzymuje powiadomienie, że może wprowadzać zmiany. W tym momencie następuje kolejny etap – wykonania rewizji obiektów i/lub wprowadzenia nowych obiektów do struktury BOM. Po wykonaniu zmian (opcjonalnie) możliwe jest „podłączenie” do zlecenia zmiany nowych obiektów, obiektów z nowymi rewizjami oraz obiektów z wcześniejszymi rewizjami. W kolejnym kroku inicjator i autor zmiany potwierdza wykonanie zadania, co powoduje przesłanie wiadomości do sprawdzającego. Ostatni etap uzyskują odpowiednie statusy  (60 i 90).

Rys.12  Proces zarządzania zmianą inżynierską w Teamcenter Rapid Start

Wnioski

Zaimplementowany w Teamcenter Rapid Start, przedstawiony powyżej, proces zarządzania zmianą stanowi odzwierciedlenie najlepszych praktyk i doświadczeń wdrożeniowych. W połączeniu
z predefiniowanym modelem danych i uprawnień, pozwala nie tylko zautomatyzować przepływ informacji i wykonywania zadań, ale przed wszystkim wprowadza do przedsiębiorstwa standardy, gwarantujące bezpieczeństwo danych, świadome decyzje i najwyższą jakość produktu.

Opracował: Tomasz Luźniak
Jeśli jesteś zainteresowany systemem Teamcenter, skontaktuj się z nami: https://test.gmsystem.pl/kontakt/

Jeśli jesteś zainteresowany wydarzeniami związanymi z systemem Teamcenter, wyślemy Ci powiadomienie

Skontaktuj się z nami

Udostępnij: