Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the lazy-loading-responsive-images domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6121

Deprecated: Required parameter $walker follows optional parameter $depth in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/menuitems/UberMenuItem.class.php on line 53

Deprecated: Required parameter $ref_id follows optional parameter $title in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/menuitems/UberMenu_dummy_item.class.php on line 23

Deprecated: Required parameter $args follows optional parameter $depth in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/UberMenuWalker.class.php on line 64

Deprecated: Required parameter $output follows optional parameter $depth in /wp-content/plugins/ubermenu/includes/UberMenuWalker.class.php on line 64

Deprecated: Required parameter $string_match follows optional parameter $paths in /wp-content/plugins/ubermenu/pro/diagnostics/diagnostics.php on line 255

Notice: Funkcja acf_get_value została wywołana nieprawidłowo. Advanced Custom Fields PRO - We've detected one or more calls to retrieve ACF field values before ACF has been initialized. This is not supported and can result in malformed or missing data. Learn how to fix this. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 5.11.1.) in /wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funkcja acf_get_value została wywołana nieprawidłowo. Advanced Custom Fields PRO - We've detected one or more calls to retrieve ACF field values before ACF has been initialized. This is not supported and can result in malformed or missing data. Learn how to fix this. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 5.11.1.) in /wp-includes/functions.php on line 6121
Oprogramowanie NX i Teamcenter wsparło firmę Blees w stworzeniu autonomicznego minibusa Blees BB-1 - Blog GMSystem

Oprogramowanie NX i Teamcenter wsparło firmę Blees w stworzeniu autonomicznego minibusa Blees BB-1

Slide
Case study
Dowiedz się, jak Oprogramowanie NX i Teamcenter wsparło firmę Blees w stworzeniu autonomicznego minibusa Blees BB-1.

Firma Blees z Gliwic stworzyła pierwszy w Polsce autonomiczny minibus. Pojazd został zaprojektowany w dostarczonym przez GM System systemie NX, a w zarządzaniu projektem firmę wspiera środowisko Teamcenter. „Przeszliśmy długą drogę z zespołem Blees. Musieliśmy udowodnić, że mamy te kompetencje” – wdrożenie oprogramowania NX i Teamcenter w gliwickiej spółce komentuje Daniel Pastuszka, menadżer projektu w GM System.

Blees BB-1 – tak może wyglądać przyszłość komunikacji publicznej

Autonomiczny minibus opracowany przez firmę Blees to odpowiedź na wyzwania stojące przed komunikacją publiczną.

– Od 2019 r. rozwijamy innowacyjny produkt, który usprawni korzystanie z transportu zbiorowego – opowiada Martyna Wiśniowska, CEO Blees.

Slide

Powstają nowe wyzwania, z którymi komunikacja publiczna musi sobie poradzić. Z jednej strony jest to postępująca suburbanizacja, z drugiej – wysokie koszty operacyjne przewoźników oraz pogłębiający się deficyt kierowców zawodowych. Nawiązując do tych wyzwań, stworzyliśmy produkt – autonomiczny, elektryczny minibus jako uzupełnienie komunikacji publicznej.

Martyna Wiśniowska
CEO Blees

Minibus Blees BB-1, który powstał w gliwickiej siedzibie firmy Blees, a w ostatnim czasie testowo przewoził pasażerów m.in. na terenie Parku Śląskiego w Chorzowie, przyciąga wzrok nowoczesnym designem, ale to zastosowane w nim technologie imponują najbardziej. Pojazd posiada system autonomii na poziomie 4SAE. Jest wyposażony w szereg lidarów i kamer oraz 3 odbiorniki GNSS i IMU. Zintegrowane czujniki obejmują obszar wokół pojazdu, zapewniając doskonałą orientację w terenie oraz bieżącym ruchu drogowym – bez względu na panujące warunki oświetleniowe i pogodowe. Blees BB-1 oferuje pasażerom bezpieczeństwo, a przy tym wysoki poziom komfortu. Jest zarazem zeroemisyjny i cichy.

Najważniejsze wyzwania

Kluczowy dla opracowania konstrukcji pojazdu był dobór odpowiednich narzędzi CAD. Już na etapie projektu minibus musiał bowiem zostać pod wieloma względami zoptymalizowany – m.in. pod kątem osiągnięcia odpowiednio niskiej masy całkowitej przy zachowaniu wysokiego współczynnika wytrzymałości strukturalnej.

Wybór padł na wiodący w swojej klasie system NX rozwijany przez Siemens Digital Industries Software. Oprócz sprawdzonego w realiach branży automotive środowiska CAD zespół Blees potrzebował również oprogramowania PLM. Naturalnym wyborem okazał się w pełni kompatybilny z NX program Teamcenter (także rozwijany przez Siemens – red.). Kierując się kluczem kompetencji, firma powierzyła wdrożenie obu rozwiązań GM System, oczekując przede wszystkim sprawnego dostarczenia oprogramowania, ale też przeszkolenia kadry inżynierskiej w zakresie jego efektywnego wykorzystania.

NX i Teamcenter w firmie Blees

– Firma Blees poszukiwała oprogramowania, za pomocą którego miała zmagazynować całe know-how wewnątrz firmy oraz wykonać projekt. Oprócz tego te rozwiązania miały skomunikować kooperantów, m.in. tych odpowiedzialnych za design oraz tych, którzy odpowiadali za produkcję. I to się udało – tłumaczy Daniel Pastuszka, menadżer projektu w GM System.

Slide

Kluczowa dla Blees była realizacja projektu w terminie, sprawne dostarczenie oprogramowania oraz skuteczne wdrożenie pracowników do pracy w środowisku CAD/PLM.

Daniel Pastuszka
Manager ds. wdrożeń PLM

Jak podkreśla Daniel Pastuszka, do obsługi firmy Blees zostali zaangażowani wdrożeniowcy z GM System specjalizujący się w branży automotive, którzy poza zaimplementowaniem oprogramowania przekazali swoje know-how, będące efektem ponad 20-letniego doświadczenia we współpracy z przemysłem motoryzacyjnym.

Szczegóły projektu

Jedną z osób odpowiedzialnych za zaprojektowanie minibusa BB-1 był Sebastian Machulec, doświadczony inżynier CAD, który bliżej opowiedział o pracy z oprogramowaniem NX.

– Siemens NX dzięki zaawansowanym funkcjom projektowym oraz szerokim możliwościom dostosowania środowiska CAD, jak i interfejsu użytkownika, umożliwił wydajny przebieg prac projektowych – relacjonuje nasz rozmówca.

Jako funkcjonalność, która szczególnie ułatwiła pracę konstruktorom Blees, Sebastian Machulec wskazuje tryb synchroniczny pozwalający szybko zmieniać geometrię obiektów w intuicyjny sposób, co w praktyce oznacza łatwiejsze, bardziej elastyczne wprowadzanie niezbędnych poprawek. Tryb synchroniczny doskonale sprawdza ponadto w przypadku pracy z plikami projektowymi pochodzącymi z innych systemów CAD. Tak było w przypadku prac nad minibusem BB-1. W innym środowisku CAD (CATIA – red.) pracowali bowiem zewnętrzni designerzy pojazdu.

Slide

W NX zaprojektowany został cały nasz pojazd – od konstrukcji nośnej, poprzez elementy poszyć zewnętrznych i wewnętrznych, aż po wiązki elektryczne.

Sebastian Machulec
Konstruktor

Do poprowadzenia przewodów wewnątrz minibusa konstruktorzy Blees wykorzystali zintegrowany z NX moduł Electrical Routing. Moduł ten pozwala w efektywny sposób wyznaczać wiązki elektryczne nawet przy bardzo skomplikowanych złożeniach, ułatwiając wypracowanie optymalnych rozwiązań. W przypadku zaawansowanego technologicznie, elektrycznego pojazdu miało to szczególne znaczenie.

Dalsze losy projektu Blees

Bazując na innowacyjności i wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi cyfrowych, firma Blees stworzyła produkt, który stanowi konkretną odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi dziś transport publiczny. Minibus Blees BB-1 to przedsięwzięcie pod wieloma względami unikalne i choć może wydawać się futurystyczne, pojazd zdążył już sprawdzić się na wybranych trasach, m.in. na terenie kampusu Politechniki Śląskiej czy wspomnianego wcześniej chorzowskiego Parku Śląskiego.

Więcej o firmie Blees i jej projekcie dowiedzą się Państwo na www.blees.co

Jeśli Twoja firma stoi przed wyzwaniem doboru oprogramowania CAD/PLM – wypełnij poniższy formularz. Nasz zespół skontaktuje się z Tobą i pomoże dobrać najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.

    Skontaktuj się z nami

    Udostępnij: